Informatie


Medicijnen meeneem op reis

Wat heb ik nodig als ik mijn medicijnen meeneem op reis?

Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen, moet u een Schengenverklaring of een medische verklaring aanvragen. Dit hangt af van het land waar u naar toe gaat.  Opiaten zijn bijvoorbeeld slaapmiddelen, sterke pijnstillers, ADHD-medicijnen of medicinale cannabis. Het medicijnpaspoort is geen geldig reisdocument. Maar wel handig om mee te nemen als u zorg nodig heeft in het buitenland.

Lees meer op: Medicijnen op reis

ANWB hulp

Hulp nodig?  
Bij problemen in het buitenland kunt u contact opnemen met de ANWB Alarmcentrale. Deze is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar via het telefoonnummer: 088 269 28 88  Vanuit het buitenland belt u + 31 70 314 14 14 ►Overzicht steunpunten Alarmcentrale  U kunt ook een e-mail sturen naar: alarmcentrale@anwb.nl

 

Vliegen met een beperking  Deze brochure is voor mensen met een mobiliteitsbeperking die willen reizen met transavia.com. De informatie in deze brochure geeft weer hoe u optimaal gebruik kunt maken van de voorzieningen die transavia.com biedt, zodat u een comfortabele vlucht kunt maken. Transavia.com heet u dan ook van harte welkom.  brochure

 

ANWB-Alarmcentrale

Een Wereld aan Hulp  SOS Internationaal ►http://www.sosinternational.nl

 

Alarmcentrale SOS
International biedt hulp aan verzekerden, vakantiegangers, leaserijders, rekeninghouders en senioren. Op de alarmcentrale van SOS International zit dag en nacht een medisch team klaar om uw klant de beste medische hulp en begeleiding te geven. Of het nu gaat om een blindedarmontsteking in Spanje, een buikgriep in Thailand of een gecompliceerde beenbreuk in Oostenrijk; ons team medici en hulpverleners staat 24 uur per dag klaar voor medische hulp en advies. Zij weten wat medisch, praktisch en logistiek mogelijk is, spreken hun talen en kennen de weg van Ibiza tot India. Daarbij staat uw klant natuurlijk centraal.

 

Onze medische hulp bestaat uit:

  • Hulp bij ziekte in het buitenland
  • Hulp bij letsel in het buitenland
  • Hulp bij terugkeer naar Nederland
  • Hulp bij overlijden in het buitenland
  • Coördinatie calamiteiten

Luchthavens

De hulp aan passagiers met beperkte mobiliteit op de luchthavens

Hulp vliegveld mindervaliden Mallorca Vanaf 26 juli 2008 is er EU-wetgeving inzake de rechten van personen met een handicap of beperkte mobiliteit in het luchtvervoer van toepassing.

 

Het vervoer van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit mag niet worden geweigerd op grond van hun handicap of gebrek aan mobiliteit, behalve om wettelijk voorgeschreven redenen en/of om veiligheidsredenen.

 

Alle voorzieningen op de luchthavens, vliegtuigen en vluchten binnen de EU dienen aangepast te zijn aan de behoeften van passagiers met beperkte mobiliteit als gevolg van een lichamelijke (zintuiglijke of motorische, tijdelijke of blijvende) handicap, een verstandelijke handicap, hoge leeftijd of mensen die anderszins bijzondere aandacht nodig hebben.

 

De term voor personen met beperkte mobiliteit in het Spaans is PMR (Persona con Movilidad Reducida) en in het Engels PRM (Person with Reduced Mobility).  De hulp die aan passagiers met beperkte mobiliteit op de luchthaven verstrekt wordt is:

 

Op de luchthaven van vertrek: U wordt opgehaald bij het MEETINGPOINT PMR en krijgt hulp met uw bagage, bij de incheckbalie, bij eventuele formaliteiten, de veiligheidscontrole en douane. U wordt naar de gate gebracht en indien u een rolstoel van het vliegveld gebruikt komt de passagiersassistent terug als u in gaat checken en brengt u aan boord van het vliegtuig waar u een vaste plaats toegewezen heeft gekregen. Ook bij prijsvechters krijgt u in dit geval een stoelnummer toegewezen, meestal vooraan in het vliegtuig. U gaat als laatste het vliegtuig in.

 

Op de luchthaven van aankomst: Indien u een rolstoel nodig heeft is deze ter plaatse beschikbaar. Dit wordt achter de schermen geregeld vanaf de luchthaven van vertrek. U krijgt hulp met uw bagage, wordt naar de bagage hal gebracht, het passeren van de nodige controles, en u wordt naar het MEETINGPOINT gebracht op de luchthaven van bestemming (als het een lid van de Europese Unie betreft). Ook bij overstappen krijgt u hulp bij alle bovengenoemde zaken. Reserveer indien mogelijk vooraf voor hulp op het vliegveld. Alleen als u tijdig reserveert kan de gevraagde hulp gegarandeerd worden. Klik hier voor informatie over  hulp voor invaliden op Schiphol en het reserveren daarvan.

 

Meetingpoints (ontmoetingsplaatsen)

Op elke luchthaven binnen de EU zijn vaste meetingpoints, zowel binnen als buiten de luchthavengebouwen (parkeren van voertuigen, trottoir aankomst, check-in zone), waar mensen met een handicap of beperkte mobiliteit zich kunnen melden met het verzoek om hulp. Deze ontmoetingsplaatsen zijn altijd goed bereikbaar.

 

Beveiligingsmaatregelen  Volgens de huidige regelgeving inzake veiligheid van de burgerluchtvaart, gelden voor mensen met een handicap en/of beperkte mobiliteit dezelfde veiligheidscontroles als voor de overige reizigers.

 

Medicijnen en medische apparatuur  Als u speciale medische apparatuur (spuiten, zuurstofflessen of ander klinisch materiaal) moet vervoeren houd dan rekening met de beperkingen die er zijn ten aanzien van het vervoer in de cabine. Overleg vooraf alles met de luchtvaartmaatschappij en zorg voor een medisch paspoort als het gaat om grote hoeveelheden medicijnen. Het medisch paspoort is gratis verkrijgbaar bij de apotheek. Neem alle medicatie mee in de handbagage om zoekraken ervan te voorkomen. Om veiligheidsredenen kan het zijn dat tijdens landing en opstijgen eventuele krukken of stokken tijdelijk op een andere plaats worden geborgen.

 

Passagiers die extra zuurstof nodig hebben tijdens de vlucht Heeft u toediening van extra zuurstof nodig tijdens de vlucht, dan zal de luchtvaartmaatschappij dit voor u dienen te verzorgen, het is niet toegestaan uw eigen apparatuur in de cabine te vervoeren. Sommige luchtvaartmaatschappijen berekenen kosten voor deze service. U dient een verklaring van uw arts te hebben (soms in het Engels - afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij) dat het veilig voor u is om te vliegen. Vraag dit na bij uw luchtvaartmaatschappij.

 

Vliegreizen met een rolstoel  Als u reist met een opvouwbare rolstoel, dan kan deze worden opgeslagen in de cabine als er voldoende ruimte is. Als uw rolstoel een accu heeft, dient deze om veiligheidsredenen altijd in het ruim van het vliegtuig te worden vervoerd. Als u een rolstoel nodig heeft om aan boord van het vliegtuig te gaan, dient u dit aan te vragen bij de boeking. Controleer voorafgaand aan uw reis of uw rolstoel goed verzekerd is.

 

Blindengeleide-/assistentiehonden in het vliegtuig  Blindengeleide- of /assistentiehonden worden zonder extra kosten vervoerd in de cabine. Zij moeten op de vloer bij de passagier zitten. Doorgaans mogen er maar een beperkt aantal honden mee per vlucht, dus meld uw hond liefst direct bij boeking aan. Tijdens het taxiën, opstijgen of landen kan de hond tijdelijk ergens anders geplaatst worden. Soms dient uw hond te zijn uitgerust met een muilkorf, kraag en/of riem. Uiteraard dient uw hond te zijn voorzien van de benodigde papieren en inentingen.